Friday, January 21, 2011

kata hormat menghormati tapi...


hari ni macam2 jadi dari aku tiba di BP tu, sampai la aku tiba di UTHM ni..
tapi yang paling memelikkan aku adalah keadaan dalam bas Coswaylink petang tadi...

"yang tua dihormati, yang muda disayangi"
"hormat yang lebih tua"
"budi bahasa budaya kita"

words2 ni aku selalu dengar, untuk ajar orang2 muda zaman kini lebih berbudi bahasa dan lebih saling meng hormati samada yang kepada yang tua mahupun muda. tapi kalau yang tua pun tak hormati yang tua, macam mane yang muda nak belajar..

masa aku naik bas tadi, seat x la penuh sangat tapi ade sorang pakcik ni, die duk satu seat(yg belah luar) n sebelah die kosong. aku tgk la seat tu, konon nk duduk situ tapi pakcik tu x gerak langsung so aku duk tmpt lain, maybe sbb aku perempuan kowt..tapi x berapa lame tu ade sorang uncle chinese ni naik bas tu...boleh tahan tua jgk la....ade seat kosong tapi tinggi la...disebabkan seat aku pun tinggi, aku pun x gerak la....yang paling x bleh blah tu..ada 2 orang pak cik yang duduk seat yang sebelah luar n seat sebelah dorg kosong, dorg x offer lansung kat uncle tu...tau la nk duk kat seat tu sbb senag nk kluar, tapi respect la sikit kat orang tua tu...uncle tu pun jalan la dekat pak cik yang aku memula nk duduk tu, ckp die nk duk sebelah...sayu aku tgk..aku pun terfikir, kalau la mereka yang umur dah nk same ni x respect sesame sendiri, macam mane nak ajr budak2 sekarang.....ish!!!pening la fikir~~~



***orang kata "melentur buluh biar dari rebungnya"...tapi kalau orang yang melentur tu pun, tak dilentur dulu, macam mane die nak melentur rebung lain??? muskil2....


No comments:

Post a Comment